Svar: Ret lav vægt

21. maj 2021

Alder:
20 mdr.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev, og tak for de søde ord, - jeg er kun glad for at kunne hjælpe :)

Hvis jeg ser på Lasses vægt i forhold til hans højde 12.6 kg og 84 cm, så lyder det som om, at hans vægt og højde passer meget fint sammen. Han ligger over 75 percentilen på vægt/længde kurven, og dermed over gennemsnittet, og lyder derfor ikke til at være for tynd...

Derfor skal hans vægt og længde vurderes ud fra, hvordan han tidligere har ligget på sin kurve. Du skriver, at han nærmest ikke har taget på de sidste adskillige måneder, og derfor er det vigtigt at se på, hvordan hans vægt- og længdemål har været gennem det sidste års tid. Det vil give dig et billede af, hvorvidt han vokser, som han bør.

Det er vigtigt at lægge mærke til, om han krydser en percentil, og i jeres tilfælde om han falder ned i sin kurve. Det kan være helt normalt, at børn krydser en eller flere percentiler, nogle gange skyldes det at barnet har haft en høj vægt, men begynder at normalisere dette, andre gange skyldes det, at børn vokser i ryk; men når du oplever, at han spiser sparsomt, ikke rigtig tager på osv. så vil det være en god idé at følge op på. Du kan på medlemsiden finde et skema, hvor du kan indtaste hans vægt-længde mål og få et billede af, hvordan han ligger, og om han krydser nedad. Hvis han gør det, så synes jeg, at det vil være relevant, at du taler med jeres læge omkring det :)

Derudover så er det naturligvis en god idé at se på hans indtag af mad - og her skriver du, at han spiser meget lidt. Du fortæller, at han ikke er interesseret i mad og generelt ikke spiser særlig meget af gangen - og så er han en dreng, som har et stort energiniveau, så han forbrænder sandsynligvis en del.

Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis du kan sikre hans energiindtag lidt ekstra. Det kan du gøre ved f.eks. at give ham sødmælk i stedet for letmælk og også vælge surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold til ham. Det er super godt, at I spiser sundt og generelt er opmærksomme på at spise sundt og alsidigt, og som udgangspunkt skal børn i denne alder jo spise familiemad og ikke længere have ekstra fedtstof. Men du skal være opmærksom på, at kosten til Lasse også kan blive lidt for sund - tænk over, om han måske får lidt for mange fibre, får lidt for meget fuldkorn, spiser lidt for fedtfattigt, får for meget råkost og lignende. Det er vigtigt og godt, og det er ikke meningen, at han skal spise ...

Annonce

... meget usundt (læs spise kager og drikke sodavand), men han må gerne få lyst brød, smør på brødet, sovs til aftensmaden, almindelig pasta og ikke altid fuldkornspasta og lignende.

Kød og fisk er også vigtigt, som du også er opmærksom på. Han må gerne få f.eks. spegepølse, ligesom han gerne må få remoulade og ristede løg på. Fisk er en vigtig kilde til de essentielle fedtsyrer, og han kan f.eks. få fiskefrikadeller, fiskefilet, makrel i tomat, sidstnævnte med mayonnaise...

Æg vil også være en god idé at give ham. Det kan være en æggemad eller det kan være en æggepandekage eller lignende - måske med bacon, som han godt kan lide :)

Ost er også en god kilde til kalk, og han må meget gerne spise ost af forskellig slags. Igen kan du vælge de lidt federe typer og ikke Cheasy 6 % :)

Hvis han generelt ikke spiser kød, fisk, mælk, æg og ost, så kan det være en overvejelse værd, om han skal tilbydes et dagligt tilskud af B12 vitamin - det anbefales til børn, som spiser vegetarisk. Det lyder dog som om, at han spiser varieret, bare ikke større mængder af de forskellige fødevarer, og det er okay.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han har en alder nu, hvor han naturligt vil spise mere selektivt. Man taler om, at børn i 1.5-2 års alderen grundlæggende skal være på vagt overfor nye fødevarer - det kaldes fødevareneofobi, hvilket betyder, at man er utryg eller skeptisk overfor ny mad, mad som man ikke kender.

Man siger, at hvis man ser evolutionært på børns udvikling, så har børn selv kunne finde mad i naturen, fra de var 1.5-2 år gamle, og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Og det er det, som slår igennem med den alder, Lasse har nu. Det hører med til alderen at være naturligt tilbageholdende overfor flere fødevarer, især fødevarer, som barnet ikke har mødt før eller som har en lidt anderledes smag. Derfor er det også meget svært at få børn til at smage på og spise nye fødevarer i denne alder.

Hans selektive spisning hører altså alderen til og er helt naturlig, men han skal selvfølgelig have de næringsstoffer osv. som han har behov for, så han stadig vokser og trives og har masser af energi hele dagen igennem :)

Det lyder umiddelbart ikke som om, at Lasse mangler noget, men nu kan jeg jo ikke se ham, og som sagt skal du holde øje med, om han begynder at krydse nedad på vægtkurven :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god pinse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!